Afvallen met een Crash dieet?

admin 24 februari 2016 Reageren uitgeschakeld

Als je al een tijdje meedraait in de wereld van diëten en afvallen, weet je dat een crash dieet niet gezond is. Toch zijn er heel veel mensen die zweren bij het idee van snel afvallen door weinig te eten. Waarom? Omdat het crash dieet tot snel resultaat leidt. Maar waarom zou je nu juist een crash dieet moeten laten staan en moeten kiezen voor een van de vele gezonde alternatieven?
Hopelijk leer je dat in dit artikel.

Wat is een crash dieet?
Het idee achter crash diëten (want de term is slechts een verzamelnaam voor heel veel verschillende diëten) is dat ze je in korte tijd helpen om heel veel lichaamsgewicht te verliezen. Je eet veel minder dan je altijd deed. In veel gevallen halveer je het aantal calorieën dat je op een dag dient te eten. Daarbij wordt je soms verleidt tot veel sporten, waardoor je het maximale van je lichaam vraagt. Het gevolg? De kilo’s vliegen er letterlijk vanaf.
Mensen die het crash dieet volgen kunnen met gemak in een week tijd, of hoogstens twee weken, op streefgewicht zijn. Tien kilo in die tijd verliezen is iets wat regelmatig voorkomt.

Waarom dan toch niet doen?
Tien kilo verliezen in één tot twee weken tijd. Dat klinkt goed, zou je zeggen. Een dieet waarmee de kilo’s er af vliegen. Dat is precies wat mensen willen: snel resultaat. Maar het kan goed fout zijn. Want je hebt het idee dat de kilo’s er afvliegen en dat dit dan vet zou zijn, maar dat is niet zo. Behalve vetmassa, waarvan je relatief weinig verbrandt met een crash dieet, verbrandt je vooral heel veel spiermassa. Met andere woorden: de spiermassa die er normaalgesproken juist voor zorgt dat je sneller vet kan verbranden, verdwijnt. Je zal je minder fit voelen en ook merken dat je conditie hard achteruitgaat. Het vet blijft voor een groot deel gewoon zitten, maar de spiermassa verdwijnt.
Vervolgens ben je op gewicht en ga je weer redelijk normaal eten. Het gevolg is echter wel dat je sneller aankomt dan ooit tevoren, omdat er nu veel minder spiermassa is dat de energie zal verbruiken.

Ongezond
Een crash dieet is dus om meerdere redenen ongezond. Het helpt je niet bij het verbranden van vet en het zal je helemaal niet helpen om blijvend op gewicht te komen, want het is niet te doen om conform het crash dieet door te blijven leven. Stel je voor dat je de rest van je leven moet crashen om je eenmaal bereikte gewicht te behouden? Dat is niet te doen.
Los van de gevolgen voor het verliezen van vet en spiermassa, heeft het crash dieet nog meer ongezonde gevolgen, zoals:
- Mensen die het crash dieet volgen worden futloos, hebben minder energie en kunnen dus minder doen op een dag;
- Mensen die het dieet volgen ervaren vaak een depressief en ongelukkig gevoel;
- Na het behalen van het streefgewicht zitten de verloren kilo’s er in korte tijd weer aan;
- Het crash dieet zorgt dat je heel weinig essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, die je toch echt nodig hebt om normaal te kunnen functioneren;
- Een crash dieet kan zorgen voor slapeloze nachten en haaruitval.

Gezonde alternatieven
Wie snel af wil vallen kan beter kiezen voor een van de gezondere diëten die te vinden zijn. Er zijn er immers genoeg. Een gezond alternatief is natuurlijk ook gewoon gezonder gaan proberen te leven, door het eten van meer groenten en fruit en het nuttigen van minder slechte suikers en koolhydraten.
Wie daarbij ook nog eens de mate van beweging opvoert, kan het beste uit zijn leven halen en blijvend een gezonder gewicht bereiken.

Conclusie
Een crash dieet is een ongezond dieet. Het zorgt voor nare effecten voor je gezondheid, je doet jezelf qua voeding ernstig tekort en zal nooit het effect bereiken dat je voor ogen hebt. Kies liever voor een gezonder alternatief. Ook al is die weg langer, het is een stuk gezonder en de kans op definitief effect is een stuk groter.

U kunt geen reactie plaatsen.