Afvallen met koffie

Nu koffie hipper dan ooit is, de verscheidenheid aan koffie groter is dan ooit en je haast over de leuke koffietentjes struikelt, komt ook steeds meer de vraag op wat het effect van koffie is op je gezondheid. De laatste stand van zaken hieromtrent kun je hier vinden, maar de consensus is toch dat met koffiedrinken niets mis is, mits het met mate gebeurt. Maar wist je ook dat koffie je kan helpen bij het afvallen?

Cortisol en metabolisme

Het zit zo: zoals iedereen weet zit er in koffie cafeïne. Dit is het stofje wat je dat wakkere en alerte gevoel geeft. Cafeïne breekt namelijk eiwitten in de spieren af en daar komt energie bij vrij. Cafeïne verhoogt de hoeveelheid cortisol in je lichaam en dit is precies het hormoon wat er – naast het alerte gevoel – voor zorgt dat er vetreserves in je lichaam worden vrijgemaakt. Overigens wil dit niet bij iedereen zeggen dat ze afvallen, want sommige mensen ondervinden juist dat ze hierdoor meer gaan eten (vanwege het “lege gevoel”).

Bovendien is het zo dat je vanwege het fittere gevoel langer kunt sporten, wat het afvallen ook ten goede komt.

Naast de bovenstaande effecten zorgt koffie er tevens voor dat het metabolisme wordt verhoogd. En dit betekent dat er meer calorieën worden verbrand. Ook zorgt koffie voor een verhoogde bloedsuikerspiegel wat het hongergevoel tegengaat.

Groene koffie

Er zijn natuurlijk heel veel soorten koffie en de effecten van al deze koffie op het gewicht zijn niet helemaal helder, maar de laatste trend is: groene koffie. Naast de al langer in de mode zijnde groene thee, zien we nu ook dat aan groene koffie positieve effecten worden toegeschreven. Zo wordt wel beweerd dat 1 kopje per dag tot een gewichtreductie van zo’n 10% kan leiden. Hoewel het tegendeel nog niet is aangetoond, is enige scepsis op zijn plaats. Het is niet juist te veronderstellen dat ondanks een ongezond leefpatroon één kopje groene koffie een dergelijk effect kan bewerkstelligen. De effecten zijn altijd klein en moeten gepaard gaan met een verdere gezonde levenshouding. Dat betekent: veel sporten en een beperkte calorie-inname!