De meest gezonde en snelle manier om je groenten te bereiden

admin 4 september 2015 Reageren uitgeschakeld

De meest gezonde en snelle manier om je groenten te bereiden

In onze drukke leven is het soms lastig om gezond te koken. Waar haal je de tijd vandaan? Een kant- en klaar maaltijd kan dan ineens zo aantrekkelijk zijn. Toch is dit niet verstandig als je een gezond en slank lichaam wilt.

Daarom hebben we goed nieuws voor je, want gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten, dat blijkt uit een nieuwe studie:

Waar je voorheen dacht dat het bereiden van groenten in de magnetron ervoor zorgde dat voedingsstoffen verdwenen, blijkt nu dat juist de magnetron de beste manier is om je groenten in te bereiden. Weet je het zeker? Ja, zeker weten. Dit komt omdat veel mensen de neiging hebben om groenten te lang te garen, en dat is nu juist hoe ze al hun gezonde voedingsstoffen verliezen. Zonde, en als je bezig bent met afvallen, heb je al die voedingsstoffen juist zo hard nodig.

Je kent het vast wel: je gooit je groenten in een pan met kokend water, maar hebt eigenlijk geen idee wanneer ze goed gaar zijn. Voor je het weet zijn je groenten zo hard gegaard dat ze er slap en waterig bijliggen. Niet erg lekker. Uit een Amerikaans onderzoek bleek ook dat Amerikanen hun broccoli al gauw 10 minuten of langer koken, veel langer dan nodig is. Dit zorgt ervoor dat de voedingsstof glucoraphanine, die helpt bij ontgiften, als sneeuw voor de zon verdwijnt. Om deze krachtige voedingsstof intact te houden, is het volgens dit onderzoek niet nodig om broccoli langer dan 3 tot 5 minuten te koken.

En hoe kun je knapperige maar toch zachte broccoli in 3 minuten koken? Inderdaad: in de magnetron.

In tegenstelling tot een gewone oven, waarbij de lucht rondom het voedsel verwarmt, verwarmt een magnetron de moleculen van het voedsel zelf. Het produceert microgolven, een soort elektromagnetische straling die dwars door materialen zoals glas en kunststof gaat, maar die wel worden geabsorbeerd door de watermoleculen in het voedsel. Deze golven zorgen ervoor dat die watermoleculen gaan trillen, wat in korte tijd hitte veroorzaakt. Resultaat: de voedingsstoffen blijven intact.

De microgolven kunnen de voedingsmiddelen ook op vrij lage temperatuur koken zonder een grote hoeveelheid water te gebruiken, ook een manier om de goede voedingsstoffen te behouden. Neem bijvoorbeeld een aardappel, een goede bron van vitamine C. Als je de aardappel kookt, gaat de vitamine C verloren in het kokende water. Wanneer je hem roostert op 200 graden in de oven, zou de hoge temperatuur van de oven en de lange kooktijd ook de vitamine C doen verdwijnen. Vitamine C is namelijk gevoelig voor warmte. Als je er daarentegen een paar gaatjes in prikt met een vork en de aardappel een paar minuutjes in de magnetron doet, zal de aardappel er gekookt en klaar om te eten uit komen (zonder ook maar een druppel water aan te hoeven raken).

Hoewel er een aantal uitzonderingen zijn (voedingsstoffen zoals betacaroteen en lycopeen doen het beter als ze gekookt worden), is de snelle magnetron-methode moeilijk te verslaan. Uit een ander onderzoek is zelfs gebleken dat de magnetron meer vitaminen en mineralen vasthoudt dan ieder andere bereidingsmethode.

Dit gezegd hebbende, blijft het natuurlijk een must om – los van de bereidingsmethode – voor een voedingspatroon met verschillende gezonde voedingsmiddelen te kiezen.

Als je echt een slank en gezond lichaam wilt, kies dan voor een natuurlijk en koolhydraatarm eetpatroon en eet naast groenten ook fruit, vlees, vis, ei, noten, zaden, pitten en oliën!

Wil jij informatie over afvallen? Klik dan hier!

U kunt geen reactie plaatsen.