Tips voor een ijzersterke weerstand in de herfst

admin 6 november 2015 Reageren uitgeschakeld

Wanneer de dagen korter worden en het weer guurder, moet ons lichaam daar altijd weer even aan wennen. Resultaat: verkoudheid, vermoeidheid en ga zo maar door. Dat is ook niet zo gek, want wist je bijvoorbeeld dat virussen langer kunnen overleven onder koude omstandigheden? Vandaar dat er meer mensen ziek zijn in de koude herfst – en wintermaanden. Maar wat kun je nu doen om je weerstand even dat extra duwtje in de rug te geven? Om zo gezond en energiek mogelijk de grijze herfst in te gaan? Volg dan deze tips!

1. Drink voldoende water

Voldoende water drinken. Het klinkt als een inkoppertje, maar toch vergeten mensen vaak om goed te drinken. Voldoende drinken helpt je lichaam namelijk met het verwijderen van afvalstoffen en is ook essentieel bij het afvallen. Drink alleen water of kruidenthee en houd het – als je echt niet zonder kunt – bij maximaal twee kopjes koffie (uiteraard zonder suiker).

2. Was regelmatig je handen

Klinkt misschien wat overdreven, maar als je eens wist hoeveel bacteriën er op bijvoorbeeld alleen deurklinken als krioelen, brr! Let erop wanneer je bijvoorbeeld in het openbaar vervoer hebt gereisd of wanneer je in een openbaar gebouw bent (winkelcentrum, school), dat je extra goed je handen wast. Ook op kantoor kan het geen kwaad om eens stil te staan bij de dingen die je dagelijks gebruikt (en aanraakt): wat dacht je van jouw muis en toetsenbord? Trek je niets aan van al die giechelende collega’s, want dat extra doekje over je muis en toetsenbord is echt geen overbodige luxe!

3. Slaap elke nacht acht uur

Een goede nachtrust is heel belangrijk wanneer het gaat om een sterke weerstand. Het helpt je om je lichaam weer op te laden en boordevol kersverse energie de nieuwe dag tegemoet te gaan. Tijdens het slapen rust je uit en kan alle stress van de dag je lichaam verlaten. Stress is namelijk één van de grootste oorzaken van een lage weerstand. Moeite met in slaap vallen? Zet dan alle schermen twee uur voor je gaat slapen uit (telefoon, televisie), neem een warme en ontspannende douche en leg de spullen voor de volgende dag alvast klaar, zodat je met een gerust hart kunt gaan slapen. Welterusten!

4. Ontspanning

Het is van groot belang om ook tijd te nemen om even te ontspannen, zeker wanneer je een drukke agenda en een veeleisende baan hebt. Zo kun je goed blijven functioneren en geef je je lichaam en hoofd even de tijd om ‘pauze’ te nemen. Ontspannen lukt het beste wanneer je je gedachte leert verzetten. Bijvoorbeeld door een wandeling te maken, te koken, creatief bezig te zijn, een boek te lezen, naar de sauna te gaan of naar de bioscoop te gaan. Alles wat je dagelijkse stressvolle gedachten even ‘on hold’ weet te zetten!

5. Inspanning

Naast ontspanning is ook inspanning heel belangrijk. En dan niet inspanning op het werk achter de computer, maar: beweging. Voor een gezond en slank lichaam en een sterke weerstand is voldoende beweging essentieel. Probeer beweging in je dagelijkse bezigheden op te nemen, door bijvoorbeeld overal de trap te nemen, te fietsen naar je werk of maak buiten een ommetje (tijdens de lunch, na je werk of voor je naar je werk gaat). Het beste is om beweging en buitenlucht te combineren. Buitenlucht is niet alleen goed voor die frisse neus, maar je dagelijkse portie daglicht helpt ook tegen dat onverbiddelijke herfstdipje.

Wil jij tips en informatie om snel af te vallen? Klik dan hier!

U kunt geen reactie plaatsen.