Waarom het ontbijt overslaan ervoor zorgt dat jij aankomt

admin 8 oktober 2015 Reageren uitgeschakeld

Waarom het ontbijt overslaan ervoor zorgt dat jij aankomt

Je hoort het tot vervelends toe: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Toch is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om te ontbijten. Vooral mensen die bezig zijn met afvallen denken soms dat het goed is om het ontbijt over te slaan. In dit artikel lees je de belangrijkste redenen waarom het ontbijt overslaan ervoor zorgt dat jij aankomt.

Reden 1: Het ontbijt is het startschot voor je metabolisme.

Veel mensen nemen aan dat je door het ontbijt over te slaan kan afvallen, simpelweg omdat je een maaltijd minder eet. De waarheid is echter iets complexer. Je metabolisme of stofwisseling vertraagt namelijk tijdens de nacht, en start pas opnieuw op wanneer je eet. Als je het ontbijt overslaat, blijft je lichaam dus tot ’s middags in “nacht-modus”. Je metabolisme staat dan op een lager pitje, wat inhoudt dat alle processen in je lichaam – inclusief je vetverbranding! – trager gaan. Je hoort het al: door het ontbijt over te slaan, zorg je ervoor dat je lichaam veel minder efficiënt wordt in het verbranden van calorieën.

Reden 2: Wie het ontbijt overslaat, eet meer.

Deze stelling klinkt misschien als een contradictie, maar eigenlijk is het heel logisch. Een studie die verscheen in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Epidemology toonde aan dat mensen die hun ontbijt overslaan tot vier keer meer kans hebben op overgewicht. Een andere studie toonde aan dat mensen die wel elke dag een ontbijt eten gemiddeld 100 calorieën per dag minder eten. Harde cijfers dus voor alle breakfast skippers die op die manier denken gewicht te verliezen.
De reden voor deze resultaten hoef je niet heel ver te zoeken. Als je zelf regelmatig je ontbijt overslaat, klinkt het volgende scenario je wellicht bekend in de oren: het eerste uur van de dag verloopt behoorlijk goed, maar daarna begint je maag te grommen. Je hebt ongelooflijk veel zin om te eten, maar eigenlijk ben je al aan je werkdag begonnen en heb je helemaal geen tijd om een maaltijd te bereiden. Het alternatief is dan maar een snelle snack uit een automaat of een andere ongezonde hap te nemen. Wanneer je je ontbijt simpelweg vervangt door allerlei snacks en koekjes, bereik je helemaal niets.

Reden 3: Ontbijten verbetert je geheugen, concentratie en gemoedstoestand.

Maar er zijn nog meer redenen om je ontbijt niet over te slaan. Tientallen studies hebben reeds aangetoond dat mensen die het ontbijt elke dag overslaan, moeite hebben zich te concentreren op hun werk gedurende de voormiddag. Bovendien verslechtert ook je geheugen en gemoedstoestand wanneer je hersenen niet voldoende voedingsstoffen krijgen in die belangrijke eerste uurtjes van de dag. Wanneer je je niet kan concentreren en je voortdurend geïrriteerd voelt, is dat vaak een bron van stress. Stress zorgt ervoor dat je lichaam het hormoon cortisol produceert, en dat hormoon zorgt er op zich weer voor dat je minder snel afvalt.

De boodschap lijkt dus duidelijk: wie een gezond gewicht wilt, hoort elke ochtend een ontbijt te eten. Probeer elke dag opnieuw wat tijd in te plannen om een gezond ontbijt te  bereiden. Zo bewijs je je lichaam een grote dienst.

Wil jij snel afvallen? Klik hier voor informatie!

U kunt geen reactie plaatsen.