Zo kom je van je opgeblazen gevoel af

admin 28 januari 2016 Reageren uitgeschakeld

Heb je last van een opgeblazen gevoel en winderigheid? Veel lucht in de darmen kan allerlei oorzaken hebben. Van gasvormende voedingsmiddelen tot allergie en intolerantie. In veel gevallen helpt gewoon gezond eten al om van je opgeblazen gevoel af te komen. In dit artikel lees je 8 tips voor een rustige en platte buik.

  1. 1.       Onbewerkte voeding

Gezond eten doe je in de eerste plaats met natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Voorbeelden van echte voeding zijn vers vlees en verse vis, verse groenten en fruit, ongebrande en ongezouten noten, zaden en pitten en gezond oliën. Dan sluit je al heel veel allergenen en oorzaken uit.

  1. 2.       Laat frisdranken en alcohol staan

Gezond eten is ook gezond drinken. Laat frisdranken en alcohol staan. Deze bevatten veel koolzuur en suiker, dat kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Ook alcohol heeft deze werking. Laat frisdranken, wijn en bier dus liever staan en drink water, kruidenthee of gezonde groente- en fruitsappen. Dat is wel zo goed als je wilt afvallen.

  1. 3.       Wees voorzichtig met gasvormende groenten

Bonen, erwten, linzen, pinda’s, ui, prei, kiemgroenten en koolsoorten zijn heel gezond, maar kunnen ook gasvorming veroorzaken. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel en winderigheid het eten van deze groenten en peulvruchten? Beperk deze voedingsmiddelen dan of haal ze uit je dieet.

  1. 4.       Probeer koolhydraten van eiwitten te scheiden

Gezond eten doe je met langzame koolhydraten en gezonde eiwitten. Eet je deze koolhydraten en eiwitten apart, dan beperk je de gasvorming in je buik. Langzame koolhydraten vind je in volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Gezonde eiwitten vind je in vlees, vis, kip, ei, noten, pitten en zaden.

  1. 5.       Eet fruit apart

Fruit is gezond, maar kun je beter apart eten als je gevoelig bent voor een opgeblazen gevoel. Dus geen fruit als voorafje of toetje. Omdat fruit snel verteert en ander voedsel niet, sluit je het fruit als het ware op met de rest van je maaltijd. Het fruit gaat dan gisten, wat voor gasvorming zorgt.

  1. Vermijd melkproducten, vezelarm voedsel en geraffineerde producten

Lactose-intolerantie komt veel voor en kan behoorlijke buikklachten geven. Laat melkproducten dus een achterwege om te zien of je buik rustiger wordt. Ook te weinig vezelrijk voedsel en te veel geraffineerde, ongezonde voedingsmiddelen kunnen je darmen opblazen en gas veroorzaken. Probeer dus vooral voedsel met vezels te eten, zoals groenten, volkorenbrood en zilvervliesrijst. Laat aardappels, witbrood en witte rijst staan en eet ook zo min mogelijk sausjes, koekjes of andere bewerkte voeding.

  1. 7.       Vermijd kunstmatige zoetstoffen

Gezond eten die je door voeding te vermijden met kunstmatige zoetstoffen, zoals suiker en fructose siroop. Kunstmatige zoetstoffen werken laxerend en irriteren de darmen. Ook te veel specerijen in je eten kunnen dit effect hebben. Wees hier dus voorzichtig mee.

  1. 8.       Eet rustig en kauw goed

Onrustig en snel eten – waardoor je veel lucht inslikt – kan ook gasvorming veroorzaken. Eet rustig en kauw goed, dan voorkom je dat je een teveel aan lucht in je darmen.

Wil je informatie over snel af vallen? Klik dan hier.

U kunt geen reactie plaatsen.